تبلیغات
مکارم شیرازی - احکام و شرایط وقف
هر سوالی دینی دارید از ما بپرسید

احکام و شرایط وقف

نویسنده :علی نداف
تاریخ:دوشنبه 29 آذر 1395-11:15 ب.ظ

احكام و شرایط وقف

مسأله 2305ـ هرگاه كسى چیزى را وقف كند از ملك او خارج مى شود نه او، و نه دیگران نمى توانند آن را بفروشند، یا ببخشند و هیچ كس از آن ارث نمى برد، ولى در بعضى از موارد كه در مسأله 17866 گفته شد فروختن آن جایز است.

مسأله 2306ـ صیغه وقف را مى توان به عربى یا به هر زبان دیگر خواند، مثلاً اگر بگوید: «خانه خود را براى فلان منظور وقف كردم» كافى است و احتیاج به قبول ندارد، خواه وقف عام باشد یا وقف خاص، هرچند احتیاط مستحب آن است كه حاكم شرع در وقف عام و اشخاصى كه براى آنها وقف شده در وقف خاص، صیغه قبول بخوانند.

مسأله 2307ـ وقف معاطاتى نیز صحیح است یعنى همین كه مثلاً مسجدى را به قصد وقف بر مسلمین بسازد و در اختیار آنها بگذارد كافى است هر چند  صیغه لفظى نخواند.

مسأله 2308ـ هرگاه ملكى را براى وقف معیّن كند و پیش از خواندن صیغه یا تحویل به كسانى كه براى آنها وقف شده پشیمان شود یا بمیرد وقف درست  نیست.

مسأله 2309ـ كسى كه مالى را وقف مى كند بنابر احتیاط واجب باید از همان موقع خواندن صیغه براى همیشه مال را وقف كند و اگر مثلاً بگوید این مال بعد از وفات من وقف باشد اشكال دارد، یا بگوید از حالا تا ده سال وقف باشد آن نیز اشكال دارد، بلكه باید وقف همیشگى و از موقع خواندن صیغه باشد.

مسأله 2310ـ وقف در صورتى صحیح است كه مال وقف را به تصرّف كسانى كه براى آنها وقف شده یا وكیل یا ولىّ آنها بدهد، ولى در اوقاف عامّه مانند مساجد و مدارس و امثال آنها تحویل دادن شرط نیست، هرچند احتیاط مستحب آن است كه پس از خواندن صیغه آن را در اختیار كسانى كه وقف براى آنها شده قراردهند تا وقف كامل گردد.

مسأله 2311ـ وقف كننده باید بالغ و عاقل و داراى قصد و اختیار باشد و شرعاً حق تصرّف در اموال خود را داشته باشد، بنابراین انسان سفیه یا بدهكارى كه حاكم شرع او را از تصرّف در اموالش منع كرده اگر چیزى از اموال خود را وقف كند صحیح نیست.

مسأله 2312ـ وقف براى كسانى كه هنوز به دنیا نیامده اند صحیح نمى باشد، ولى وقف براى اشخاصى كه بعضى از آنها به دنیا آمده اند و بعضى هنوز به دنیا نیامده اند صحیح است (مانند وقف بر فرزندان موجود و نسلهاى آینده) و آنها كه بعداً به دنیا مى آیند در آن وقف شریك خواهند شد.

مسأله 2313ـ هرگاه كسى چیزى را براى خودش وقف كند (مثل آن كه ملكى را وقف كند كه عایدى آن صرف خودش شود، یا بعد از مرگ او خرج مقبره اش نمایند). صحیح نیست ولى اگر مثلاً، مدرسه یا مزرعه اى را وقف بر طلاّب كند و خودش طلبه باشد، مى تواند مانند سایرین از منافع وقف استفاده نماید.

مسأله 2314ـ هرگاه براى چیزى كه وقف كرده متولّى معیّن كند، باید مطابق قرارداد او رفتار نماید و اگر معیّن نكند اگر از قبیل اوقاف عامّه (مانند مسجد و مدرسه) باشد تعیین متولّى وظیفه حاكم شرع است و اگر وقف خاص باشد (مانند ملكى كه وقف بر اولاد است) در مورد كارهایى كه مربوط به مصلحت وقف و منفعت طبقات بعد مى باشد، احتیاط آن است كه نسل موجود و حاكم شرع با موافقت یكدیگر تعیین متولّى كنند و اگر تنها مربوط به منافع طبقه موجود است اختیار آن با خود آنهاست در صورتى كه بالغ باشند و اگر بالغ نباشند اختیار با ولىّ آنهاست.

مسأله 2315ـ در وقف خاص (مانند وقف بر اولاد) چنانچه متولّى، آن ملك را اجاره دهد و از دنیا برود در صورتى كه اجاره با مراعات مصلحت وقف و طبقات آینده بوده باشد اجاره باطل نمى شود، ولى اگر متولّى نداشته باشد و طبقه اوّل آن را اجاره دهند و در بین مدّت اجاره بمیرند، ادامه اجاره نسبت به آینده بدون اجازه طبقه بعد اشكال دارد و هرگاه مستأجر، مال الاجاره تمام مدّت را داده باشد آنچه مربوط به بعد از مرگ طبقه اوّل است گرفته مى شود و به طبقه بعد داده خواهد شد (به شرط این كه آنها اجاره را اجازه بدهند).

مسأله 2316ـ اگر ملك وقف خراب شود از وقف بودن بیرون نمى رود.

مسأله 2317ـ وقف مشاع جایز است، یعنى مى توان مثلاً، دو دانگ از خانه یا مزرعه اى را وقف كرد و در صورت لزوم حاكم شرع یا متولّى مى تواند مال موقوفه را با نظر اهل خبره جدا كند.

مسأله 2318ـ هرگاه در اوقاف عمومى متولّى خیانت كند و عایدات آن را به مصرفى كه معیّن شده نرساند، حاكم شرع باید متولّى امینى براى آن معیّن نماید یا در كنار او بگذارد و اگر متولّى وقف خاص خیانت كند، حاكم شرع با موافقت طبقه موجود براى آنها متولّى تعیین، یا ضمیمه مى كند.

مسأله 2319ـ فرشى را كه براى حسینیّه وقف كرده اند نمى توان براى نماز به مسجد ببرند و اگر ندانند آن فرش مخصوص حسینیّه است یا نه، باز بردن آن به جاى دیگر صحیح نیست، همچنین سایر اموال وقف، حتّى مهر نماز مسجدى را به مسجد دیگرى نمى توان برد.

مسأله 2320ـ هرگاه ملكى را براى تعمیر مسجدى وقف كنند چنانچه آن مسجد احتیاج به تعمیر ندارد و احتمال هم نمى رود كه تا مدّتى احتیاج به تعمیر پیدا كند در آمد آن ملك را مى توان به مصرف تعمیر مسجد دیگرى رساند.

 مسأله 2321ـ هرگاه ملكى را وقف كنند كه عایدى آن خرج تعمیر مسجد و امام جماعت و اذان گو و مانند آن شود، در صورتى كه معلوم باشد براى هر كدام چه مقدار معیّن كرده باید به همان گونه مصرف كنند و اگر مقدارى براى آن تعیین نشده باید مطابق نظر متولّى آن طور كه صلاح و مصلحت است عمل نمایند.

مسأله 2322ـ مؤسّسات و جمعیّت هایى كه در زمان ما تشكیل مى دهند و به ثبت مى رسانند و داراى شخصیّت حقوقى است مى توان چیزى را به آن تملیك كرد و در این صورت باید مطابق اساسنامه مصرف شود، اموال این گونه مؤسّسات در بعضى از جهات شبیه وقف است، ولى وقف نیست، بلكه ملك آن مؤسّسه است و هرگاه كسى از مؤسّسین یا اداره كنندگان از دنیا بروند چیزى به وارث آنها نمى رسد، مگراین كه در اساسنامه ذكر شده باشد. آنچه در بالا گفته شد در مورد مؤسّساتى كه طبق موازین عقلاء تشكیل شده، ولى هنوز به ثبت قانونى نرسیده، نیز جارى است.



دنبالک ها: aviny 

داغ کن - کلوب دات کام
آرشیو نظرات() 
handsomeroster799.exteen.com
سه شنبه 17 مرداد 1396 10:17 ق.ظ
Howdy! This is kind of off topic but I need some help from an established blog.
Is it very difficult to set up your own blog?
I'm not very techincal but I can figure things out pretty quick.
I'm thinking about creating my own but I'm not sure where to
start. Do you have any ideas or suggestions? Thanks
قاسم
سه شنبه 30 آذر 1395 05:44 ب.ظ
وبلاگ خوبی دارید
پاسخ علی نداف : نظر لطفتونه
مریم ایزدی
سه شنبه 30 آذر 1395 12:53 ق.ظ
سلام دوست عزیز وبلاگ خوبی دارید اگه دوست دارید وبلاگ رو تبلیغ کنی به وب من بیا و لینک وبلاگتو ثبت کن تا رتبط بره بالا و یه همکاری دو طرفه داشته باشیم
پاسخ علی نداف : حتما دوست عزیز
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر